(※ 무디스 신용등급 상향조정 발표문: 한글은 기획재정부 정리, 아래는 원문)
Moody's의 신용등급 상향조정 사유
□ 첫째, Moody’s는 동일 등급 국가에 비해 상대적으로 견조한 우리경제의 신용위험지표들을 조정요인으로 제시하였다.
ㅇ 한국경제는 향후 5년간 선진국에 비해 높은 성장세를 지속하고, 일인당 소득도 유럽 선진국 수준에 근접해나갈 것으로 Moody's는 전망하였다.
ㅇ 한국은 2010년이후 통합재정수지 흑자기조를 지속하고 있으며, Moody's는 앞으로 한국이 GDP대비 0.5% 내외의 재정흑자를 이어가고, GDP대비 정부부채비율도 40% 수준을 유지할 것으로 예상하였다.
ㅇ 한국은 2014년부터 순국제투자 잔액이 (+)로 전환되었으며, GDP대비 대외부채도 30%수준에 불과하고, 단기외채비중이 과거 50%수준에서 30%이하로 감소하는 등 대외건전성이 계속 개선되었다고 Moody's는 평가하였다.
□ 둘째, Moody's는 한국이 향후 구조개혁을 실행하고 경제․재정 회복력을 제고할 수 있는 제도적인 역량을 보유하고 있다는 점을 상향조정요인으로 제시하였다.
ㅇ 한국정부는 공공․노동․금융․교육에 걸친 구조개혁에 착수하였으며, 과거 한국의 성공적 구조개혁을 통한 외환위기 극복경험 등을 감안할 때, Moody's는 금번 개혁도 성공하고 잠재성장률 제고에 기여할 것으로 확신하였다.
ㅇ 또한, Moody's는 공공기관 부채관리가 정부의 당초 목표를 넘어서는 성과를 나타내고 있고, 공공연금의 개혁, 가계부채 구조개선 등 한국이 재정부문의 우발채무와 리스크요인 등을 적절히 관리하고 있다고 평가하였다.
□ 끝으로, 향후 등급조정과 관련하여서는, Moody's는 다음과 같은 상향요인과 하향요인을 제시하였다.
ㅇ 상향요인으로는 1) 구조개혁의 조속한 실행 또는 대상 확대, 2) 비금융 공기업 운영효율성 제고 및 부채감축의 가속화를 제시하였으며,
ㅇ 하향요인으로 1) 현재 추진중인 구조개혁의 후퇴 및 장기 성장전망의 악화, 2) 공기업을 포함한 정부재정의 악화, 그리고 3) 지정학적 리스크 고조를 제시하였다.
FIRST DRIVER: KOREA’S CREDIT METRICS WILL REMAIN STRONG AND RESILIENT COMPARED TO RATING PEERS.
Korea’s economic and fiscal strength compare strongly to peers, and Moody’s expects that to remain the case over the rating horizon, even against a backdrop of weak external demand. The outlook for Korea’s economic growth and government finances is more stable and predictable than China’s (Aa3 stable), and stronger than for Aa-rated euro area sovereigns.
Moody’s notes that challenges exist to Korea’s export-dependent growth model, mainly in the form of China’s economic rebalancing and the weaker outlook for global trade. Measures to counter the recent increase in Korean household debt levels to more than 80% of GDP could in Moody’s view also weigh on growth in 2016. And over the long term, rapid ageing – Korea’s working-age population will peak in 2016 – alongside an immature social security framework poses risks to growth and carries fiscal costs.
However, even based on Moody’s comparatively conservative forecasts, which project only a gradual return to trend growth of around 3% over the next five years, Korea will grow faster than the IMF-estimated average for advanced economies. Per-capita incomes will also continue to converge with those of advanced economies in Europe.
The Korean government has maintained a prudent fiscal stance, resulting in an average fiscal surplus of 1.1% of GDP between 2010 and 2014, including the social security funds balance. That compares to average deficits for the non-oil producing Aa-rated median of 1.3% of GDP over the same period, illustrating the resilience of the Korean government’s financial metrics to adverse shock scenarios. Moody’s expects Korea to continue to post small fiscal surpluses of around 0.5% of GDP over the rating horizon and general government debt to remain stable at around 40% of GDP. That is in line with the median for non-oil producing Aa-rated sovereigns, and significantly lower than the levels seen in the UK (Aa1 stable), France (Aa2 stable) or Belgium (Aa3 stable).
Korea’s external vulnerabilities continue to diminish. This is reflected in the continued rise in the country’s first-ever net asset international investment position in 2014 at 5.8% of GDP. The position improved further in 2015, to a preliminary $191.7 billion as of September, equivalent to about 14% of our estimate for 2015 nominal GDP. That compares to net liability positions of 25% of GDP in the UK and about 20% in France. Korea’s total external debt, at 30% of GDP in 2014, is at the lower end of its peer group, and the proportion of short-term external debt has fallen significantly, to less than 30% of total external debt from around 50% in 2006 and 2007. Relatively low levels of non-resident holdings of government debt, at less than 15% of the total, limit the direct exposure of the government’s funding profile to global financial market volatility.
Together, these characteristics would provide a strong buffer in the event of an unexpected domestic or external shock and suggest rating stability even in the face of a rapidly ageing population.
SECOND DRIVER: KOREA’S VERY HIGH INSTITUTIONAL STRENGTH WILL SUPPORT CONTINUED IMPLEMENTATION OF STRUCTURAL REFORMS, FURTHER PROMOTING ECONOMIC AND FISCAL RESILIENCY
Korea’s very high degree of institutional strength is supported by a bureaucratic system that is both consistent in policy formulation and effective in its implementation. Korea has a strong track record of successfully implementing reforms, such as investment policies following the Asian Financial Crisis of 1997/98. Korea’s scores for government effectiveness in the Worldwide Governance Indicators have been on an upward trend since the mid-2000s.
The current administration has started to implement a comprehensive reform program, encompassing the public sector, labor market, financial system and education sector. Plans to reduce labor market duality and the regulatory burden in goods and services sectors, increase employment opportunities for the youth and female labor force participation, together with the further advancement of bilateral and multilateral free-trade agreements will help to maintain competitiveness. While the program is still in its early stages, the government’s track record in implementing structural reforms gives Moody’s confidence that the broad objectives of the program will be achieved, sustaining and enhancing potential growth. The OECD expects Korea’s economic reforms to increase the level of GDP by 1.3% over the next five years and by 2.5% over the next 10 years, equivalent to a rise in the annual growth rate by around 0.25 percentage points, compared to a non-reform scenario.
Korea is successfully containing contingent fiscal liabilities and financial system external vulnerabilities. Stepped up oversight by the Ministry of Strategy and Finance and National Assembly has improved management of government-related institutions (GRIs). Recently, these efforts have started to gain traction in reducing the debt burden of these entities, which is equivalent to about 30% of GDP. In fact, over the past two years, the government has outperformed its own goals and reduced the GRI debt-to-equity ratio faster than planned. Under the current plan for 2015 to 2019, the debt for 39 public institutions would fall to 197% of equity by the end of this year, below an original target of 200% by the end of 2017.
In addition, public sector pension reform will support Korea’s very high fiscal strength, while measures to alter the structure and limiting the increase in high household debt will mitigate risks from this area.
WHAT COULD MOVE THE RATING UP / DOWN
The stable rating outlook signals that Moody’s views Korea’s credit strengths and challenges as balanced. Nevertheless, factors that could lead to a positive rating action are:
1. Faster implementation and/or widening of the scope of structural reforms which would lift real GDP growth more rapidly and on a sustainable basis;
2. Further acceleration in the operational efficiency and reduction in the debt of non-financial state owned corporations, indicating effective management of contingent liabilities.
Factors that could lead to a negative rating action:
1. A backtracking in ongoing structural reforms and deterioration of Korea’s long-term growth prospects;
2. A deterioration in the government finances, including crystallization of GRI debt or other contingent liabilities on the government’s balance sheet;
3. A heightening in geopolitical risks.
▶블로그 검색◀
▶최근 30일간 인기 글◀
-
한국은행이 발간한 『일본 경제로부터 되새겨 볼 교훈』이라는 보고서(BOK 이슈노트 제2025-14호)의 요약 부분을 소개한다. 나는 일본 경제와 한국 경제를 비슷하다고 비교하는 것에 동의하지 않는 편이다. 주요 수치와 산업 구조, 그리고 인구 변동 추...
-
도널드 트럼프 미국 대통령이 전 세계 주요국에 고율 관세 부과를 전격적으로 발표한 이후 일본은 비교적 일찍부터 직접 협상에 나섰다. 그런 만큼 일본이 어느 나라보다 먼저 협상을 타결지으리라는 에상이 있기도 했으나, 협상이 생각보다 지연되고 있어서 배경...
-
중국이 매년 3월 개최하는 전국인민대표대회(NPC)와 전국인민정치협상회의(CPPCC)를 합쳐서 '양회(两会)'라고 부르며, 이 기간에 각종 경로를 통해 중국 정부와 지도부는 한 해 경제정책 방향을 망라해 제시하기에 전 세계적으로 이목이...
-
이스라엘이 12일 저녁 이란 핵 시설 및 군사 시설에 대한 공습을 단행했으며, 이에 대해 이란은 혁명수비대 사령관 등이 사망한 가운데 혹독한 보복을 천명하고 나섰다. 외신에 따르면 이스라엘 공군은 ‘Rising Lion’이라는 작전명 하에 이란 핵 시...
-
(※ 국회입법조사처가 발간한 『외국인의 국내 부동산 취득 관련 쟁점과 과제』라는 보고서 내용을 공유한다. 한국의 부동산 정책은 시장원리보다는 주거복지, 빈부격차, 정치이념 등 다양한 원리가 주도하고 있다. 그런 가운데 외국인들이 국내 부동산 투기를 주...
-
(※ 국회예산정책처는 『군인연금제도 검토 및 개선 과제』라는 보고서를 발간했다. 서문에서 보고서는 "전 세계 여러 국가는 공적연금제도가 국가 재정에 상당한 부담으로 작용하자 ‘더 내고 덜 받는’ 방향으로 연금개혁을 추진하고 있습니다. 우리나...
-
(※ 국립외교원 외교안보연구소가 발간한 보고서 주요 내용을 공유한다. 보고서 원제는 『인공지능 기술을 이용한 국가의 사회감시 체계 현황과 주요 쟁점』이다.) 《디지털 감시기술 현황》 최근 美 카네기국제평화재단(Carnegie Endowment for ...
-
(※ 딜로이트가 발간한 월간 리포트에 게재된 내용을 소개한다.) ▣ 상업용 부동산 시장에서의 Cap Rate의 활용 ▶ 그런데 이 빌딩의 가격은 얼마지? 길을 걷다 보면 ‘서울에도 이렇게 멋진 건물들이 많이 있구나’라는 생각을 한 번씩은 해...
-
글로벌 IT·자동차 산업을 중심으로 주요 기업들이 휴머노이드 로봇 개발에 대규모 투자를 단행하며, 2025년을 기점으로 상용화 시대가 본격적으로 열리기 시작하리라는 전망이 널리 받아들여지고 있다. 지난 CES 2025 전시회 기간 엔비디아는 휴머노이...
-
세계 최대 가전 및 IT 전시회인 CES에 올해도 전 세계에서 관람객이 모여들었다. 행사 주최자인 미국소비자기술협회(CTA) 집계에 따르면 올해 관람객은 총 14만1천 명 이상으로 지난해(13만5천명)보다 약 5% 늘어난 수준이다. 2024년에는 참가...
태그
국제
경제일반
경제정책
경제지표
금융시장
기타
한국경제
*논평
보고서
산업
중국경제
fb
KoreaViews
*스크랩
부동산
책소개
트럼포노믹스
일본경제
뉴스레터
tech
미국경제
AI
통화정책
공유
무역분쟁
국제금융센터
아베노믹스
가계부채
한국은행
가상화폐
블록체인
인공지능
환율
원자재
외교
암호화페
중국
북한
미국
반도체
외환
인구
한은
생성형AI
자본시장연구원
증시
논평
에너지
정치
하이투자증권
금리
코로나
연준
산업연구원
주가
하나금융경영연구소
수출
중동
일본
트럼프
한국금융연구원
채권
대외경제정책연구원
일본은행
한국
BOJ
국회입법조사처
미중관계
자동차
칼럼
AI반도체
ICO
KIET
인플레이션
BIS
IBK투자증권
IITP
KIEP
NIA
로봇
삼성증권
세계경제
신한투자증권
에너지경제연구원
우크라이나
전기차
지정학
TheKoreaHerald
로봇산업
무역
분쟁
브렉시트
현대경제연구원
CRE
IT
KB경영연구소
KB증권
NBER
OECD
공급망
관세전쟁
대신증권
미국대선
배터리
상업용부동산
수소산업
신용등급
원유
원자력
유럽
유진투자증권
자본시장
저출산
전쟁
정보통신기획평가원
중앙은행
ECB
EU
IBK기업은행
IEA
KDB미래전략연구소
LG경영연구원
PF
PIIE
iM증권
경제학
고용
관광
광물
국제금융
규제
금
금융
기후변화
달러
보험연구원
비트코인
생산성
선거
스테이블코인
신흥국
씨티그룹
아르헨티나
에이전트AI
엔
연금
외환시장
유럽경제
유안타증권
유춘식
이차전지
자연이자율
키움증권
타이완
터키
패권경쟁
피치
한국무역협회
혁신
환경
휴머노이드
AGI
BOK
Bernanke
CBDC
CEPR
CES2025
DRAM
DeepSeek
ESG
FT
HBM
IPEF
IRA
ITIF
KISTEP
KOTRA
MBC라디오
NARS
NIPA
NIST
NYSBA
ODA
RSU
SMR
SNS
WEF
Z세대
경제안보외교센터
경제특구
골드만삭스
공급위기
관세
광주형일자리
교역
구조조정
국민연금
국제무역통상연구원
국제유가
국제질서
국회미래연구원
국회예산정책처
기준금리
넷제로
논문
대만
대한무역투자진흥공사
독일
동북아금융허브
디지털트윈
러시아
로슈
로이터통신
말레이시아
머스크
물류
물적분할
미래에셋투자와연금센터
방위산업
버냉키
법조
보스톤연은
복수상장
부실기업
블룸버그
사회
산업용로봇
삼프로TV
석유화학
세계경제포럼
세종연구소
소고
소비
소통
수출입
스티글리츠
스페이스X
신한금융투자증권
싱가포르
아이엠증권
아프리카
액티브시니어
양도제한조건부주식
양자기술
양자정보과학기술
양자컴퓨터
양자컴퓨팅
에그플레이션
에이전트형AI
엣지컴퓨팅
예금보험공사
외국인투자
원전
위안
유럽연합
유로
은행
의회정보실
이란
이스라엘
이승만
인도
인도네시아
인재
자산관리서비스
자산운용업
자율주행
잘파세대
재정건전성
정보통신산업진흥원
주간프리뷰
중립금리
참고자료
철강
코리아디스카운트
코스피
테슬라
통계
통화스왑
통화신용정책보고서
팬데믹
프랑스
플라자합의
피지컬AI
하나금융연구소
하나증권
하마스
한국공학한림원
한국과학기술기획평가원
한국수출입은행
한국조세재정연구원
한국지능정보사회진흥원
한국투자증권
한화투자증권
해리스
해외경제연구소
홍콩
횡재세